התערוכה והוועידה השנתית
לשילוח, תובלה ושרשרת אספקה

מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות

מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות

מנכ״ל נמל חיפה, על התחרות עם נמל המפרץ: ״אין משהו שהסינים יודעים לעשות ואנחנו לא. אנחנו יכולים לתת את האגרוף לסינים בפנים״. על האסטרטגיה של נמל חיפה אמר זלצמן: ככל שניטיב ונהיה טובים שם מונח העתיד שלנו, לא בניירת ולא בהסכמים״
27.06.17 / 12:15
מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות
צילום: פבל טולצ'ינסקי
מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות
צילום: פבל טולצ'ינסקי
מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות
צילום: פבל טולצ'ינסקי
מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות
צילום: פבל טולצ'ינסקי
מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות
27.06.17
מנדי זלצמן בועידת PORT2PORT 2017: נחושים לקראת התחרות

מנכ״ל נמל חיפה נשמע מאד נחוש בהתייחסו לתחרות מול נמל אשדוד ולקראת התחרות מול נמלי הדרום והמפרץ לכשייכנסו לפעילות לקראת שנת 2021. בדברים שנשא במסגרת ועידת PORT2PORT 2017 שיתף זלצמן את האורחים בלוגיקה שמנחה אותו ובהחלטות שקיבל בעקבות כך.

 

מנכ״ל נמל חיפה לא מאמין בניהול תחת לחצים, איומים וחרדות. הוא אפיין סוג מסויים של מנהלים הפועלים, כהגדרתו לפי מודל של Management by panic, שלדבריו מה שהם רואים ומה שהם שומעים, הם לוקחים את זה לכיוון של חרדה וזה הופך למודל ניהולי. ״אני לא שייך לקטגוריה הזו לחלוטין לא, אני גם לא מתרשם מכל הניסיון להשיג מכתב כזה, והסכם כזה, הבטחה כזו, ובית דין פה ובית דין שם, שר פה ושר שם״, אמר, והוסיף: ״מה שאנחנו נעשה בחיפה, מה שאנחנו נעשה ברציפים זה מה שיהיה, אנחנו ככל שניטיב ונהיה טובים שם מונח העתיד שלנו, לא בניירת ולא בהסכמים. ולא בכל מיני אוויר חם ואוויר קר וניפוח.

 

 

״ולכן כשאני רואה את אותם כלי חפירה וג'קאפים ורואה את הים ההולך ומתייבש מול עיני, למעשה יום יום זה מאפשר לי לשאול את עצמי, מה עשינו היום כדי להתקדם בנושא הזה של הכנת הנמל לתחרות. זה טוב דווקא שרואים את זה יום יום, אגב, לא רק אני רואה את זה, במקרה גם השותפים העיקריים שלנו לעניין ואלה העובדים היקרים שלנו, רואים את זה הרבה יותר מקרוב. לא צריך לקחת את זה לכיוון של חרדה, אין משהו שהסינים יודעים, שאנחנו לא יודעים, אין משהו. השאלה עכשיו היא באיזו מהירות ובאיזו עלות ובאיזה נזקים, וכמה נשמור על הלקוחות. אלה שאלות שאנחנו צריכים לתת להם, שום שר לא ייתן תשובה לשאלה הזו, שום בית דין לא ייתן תשובה לשאלות האלה, ואנחנו אמורים לשב ולתת מענה לשאלות האלה ששאלתי, ואני מאמין שבקרוב מאוד, אחרי שהשמיים הקודרים והנושא של רשת הביטחון ודור ב׳ וכו׳ נגוזו, נראה מה עכשיו עושים העובדים יחד עם ההנהלה, כדי לתת תחרות חזקה ויעילה״.

 

באשר לתחרות אמר זלצמן: ״התחרות כבר כאן. השיפורים שעושים באשדוד הם שיפורים שחייבים שיהיו בחיפה. לחיפה יש יתרון פנטסטי בנחיתות תפעולית, או נחיתות גאוגרפית, מה זה טוב? זה טוב, זה דורש מאתנו לחשוב איך עושים עוד, איך אנחנו משנים את הגאוגרפיה והטופוגרפיה. כשאנחנו נוסעים בכביש 6 לירושלים מה אנחנו רואים מצד ימין? רואים את אוסם שיהיה ביוקנעם אנחנו רואים טבע שהיה בנתניה, שטראוס שהיה בנהריה. כלומר אנחנו רואים את הצפון עובר למרכז, ונמל חיפה צריך להמשיך לתקתק. כל שוהם זה חצר אחורית של אשדוד. נמל חיפה צריך לתת מענה אמיתי לתעסוקה לעובדיו. כדי לספק תעסוקה לעובדים, אני צריך להיות מצוין. אחרת הם ישובו ויתבטלו״.

 

זלצמן התייחס לצורך ולתלות של נמל חיפה בקווים האסטרטגיים עם האניות הגדולות, כשלדבריו, נמל חיפה לא יכול היה להמשיך להתקיים בלעדיהם. הוא שיתף את הקהל בדינמיקה המהירה בקבלת ההחלטות וכדוגמא סיפר שעוד באוקטובר 2016, הודיע עדני סימקין (מנכ״ל MSC ישראל), על הכוונה להכניס אניות בקיבלות 14,000 TEU לנמל חיפה במסגרת בקו 2M ושהנמל חייב להיות ערוך לקבל אותן. ״עניתי שנהיה מוכנים, אנחנו מוכנים כבר עכשיו. אלמלא היינו עונים את התשובה הזו נמל חיפה היה מאבד את 2M שהוא קו אסטרטגי שנמל חיפה בונה עליו לא מעט, וחלק ניכר ממנו הולך דרומה״.

 

״יש משהו שקורה היום בעולם הספנות ויסלחו לי אנשי הספנות שנמצאים כאן, שנוגד את כל מה שלמדנו במנהל עסקים. מנהל עסקים אתה חושב על פרויקט עושה תוכנית כלכלית בודק היתכנות עושה פיילוט מחפש שותפים, רואה את כל השרשרת הלוגיסטית מי איתך ומי לא, מי יכול ומי לא, בסוף הפרויקט יוצא לדרך. פה הודיעו לנמל חיפה ואשדוד, חבר'ה אתם הולכים לקבל אוניות של 14 אלף אתם מוכנים או לא מוכנים? עכשיו נורא פשוט אם אתם מוכנים אתם במשחק, ואם אתם לא מוכנים אתם לא במשחק. לכן אנחנו היינו מוכנים בזמן וזה תודה לאיש שלא נמצא פה, הבעלים של MSE  (? דקה 50:27), במקרה במו"מ בזמנו על הGGS  הייתה לנו אופציה של שני מנופים חדשים להתקין, מדובר על לפני 5 שנים. שאלתי אותו, מה אתה חושב איזה מנופים לקנות, הוא שאל איזה יש, אמרתי לו שיש 18 ועוד 1. הוא שאל אם אני חפץ חיים, וחיפה חפצי חיים אתה צריך 20 ועוד אחד, עשרים ועוד אחד זה אניות של K14 זה משהו בדמיון, הוא אומר לי בדמיון זה מולך שאתה קורא בעיתונים אבל אני כבר הזמנתי אניות כאלה. הסיפור אמיתי, היה לי קשה לעיכול. מעולם הספנות זו המציאות שבה אנחנו חיים״

 

באשר לתחרות הצפוייה עם נמל המפרץ אמר זלצמן: ״נמל חיפה הולך לתת פייט רציני לסינים, SIPG  היה פה לפני מספר חודשים, ובדק עם דובי פרויילינגר מחברת נמלי ישראל, האם זה נכון התפוקות של נמל חיפה שלפניו, האם זה סיפור אמיתי או האם יש דיגיטציה או וירטואליזציה של הנתונים. הם מאוד מודאגים, אני מקווה מאוד שהשותפים שיושבים פה, נציגי העובדים אכן יטו שכם, אנחנו יכולים לתת את האגרוף לסינים בפנים אין לי ספק״.